André Tehrani
Parking & Transportation
I André Tehranis soloutstilling Parking & Transportation opptrer maleriet som et sluttprodukt av informasjonstransport
Utstillingen består hovedsakelig av abstrakte komposisjoner som er resultater av et systematisk samspill av formale fortolkninger og forflytninger. Presentasjonen omfatter også to nyproduserte skulpturale verk som belyser transport i mer logistisk forstand, i form av et par fraktkasser som inneholder noen av kunstnerens eldre arbeider på lerret.
Les vårt Frempek om André Tehrani, med intervju av Øystein Tømmerås
Maleriene som vises i utstillingen tar utgangspunkt i trinnvise fortolkninger av grafiske data. Samspillet mellom manuelle og maskinelle prosedyrer kommer tydelig til uttrykk i en serie lakkmalerier basert på skanninger av krøllede stripemønstre, og går også igjen i et utvalg med mosaikkaktige akrylmalerier som fremstiller webfarger. De spesialbygde fraktkassene inneholder malerier av den sistnevnte typen, hvis bemalte lerretskanter avsløres av gliper i konstruksjonenes sidestykker.
Tehranis maleriske hybrider utforsker kontor-atelierets informasjonstrafikk, der grafiske data transporteres mellom vidt forskjellige innretninger og visningsflater: laptopen, printeren, skanneren, skjermen, øyet og lerretet. I akrylmaleriene fortolkes digitale fargeverdier med øyemål, for så å gjenskapes som fysiske fargefelt. Stripemaleriene gjør på lignende vis bruk av prosesseringer med både analoge og digitale innslag; her utsettes utskrifter av regelmessige linjestrukturer for en banal kroppshandling idet papirarkene krølles sammen – bare for å brettes ut igjen og ”gjenopprettes” gjennom digital avlesning og avtegning. I begge tilfellene kan verkene sees som forsøk på å undergrave konvensjonelle komposisjonsmetoder, ved hjelp av maleriske fremgangsmåter som kombinerer regelbunden systematikk med tilfeldighetsstyrte prosedyrer.
Les Stian Gabrielsens utstillingstekst for Parking & Transportation:
Bildene til Tehrani har ofte upoetiske titler som henviser til fargekoder og de flate feltene av møysommelig blandet akrylfarge representerer forsøk på å gjenskape fargen slik den opptrer på skjermen så presist som mulig. Den tette omgangen med grafikkprogrammets palett av standardiserte fargetoner setter Tehrani i berøring med den doble betydningen av begrepet om fargers verdi [...].
André Tehrani (f. 1980 i Tønsberg) er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo og Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Tidligere separatutstillinger er blant annet Hard Copy (MELK, Oslo, 2017), The Miracle of Rigid Fluids (Kunstnerforbundet, Oslo, 2017), Some General Thoughts on Wreckage (Tegnerforbundet, Oslo, 2014) og Lost Allusions (Entrée, Bergen, 2013). Tehrani deltok på LNMs jubileumsutstilling på Kunstnernes Hus i fjor og arbeidene hans har tidligere vært vist på gruppeutstillinger som Høstutstillingen (Kunstnernes Hus, 2018), Image Drain (Tallinn Art Hall, Tallinn, 2017), Make Default (Hordaland Kunstsenter, Bergen, 2016), Soft Measures (WIELS Contemporary Art Centre, Brussel) og This House (Palais de Tokyo, Paris, 2013). Tehrani bor og arbeider i Oslo.
Utstillingen er produsert med støtte fra Kulturrådet, Billedkunstnernes Vederlagsfond, Statens Utstillingsstipend og Ingrid Lindbäck Langaards Stiftelse.