Kristen Keegan praksis er prosessorientert og hun arbeider ofte med fargeabstraksjoner. Ved å bruke metoder for farging på ubehandlet stoff blir den malte overflaten betraktet som en oversikt over hendelser.
For Keegen fremtrer motivene uplanlagt i malingsøyeblikket. Når stoffet er malt blir de grunnlaget for videre utforsking og kontekstualisering. Dette skjer gjennom forskjellige systemer for opphenging. Hennes verk tar ofte utgangspunkt i bestemte rom og hun har tidligere brukt spent tauverk, håndlaget porselen og trerammer som oppheng til verkene.
«Åpne overflater oppmuntrer til en umiddelbar og ugjenkallelig gest. Idet jeg hengir meg til overflaten, åpenbarer bildet seg, uavklart – det nærmer seg, avtar. Rommet det skaper skjelver, skifter igjen, endrer form.»
- Kirsten Keegan
Keegan fører en dialog med farger gjennom å bruke tid på å blande fargene, fortynne dem og så forsiktig påføre dem stoffet. Gjennom denne prosessen oppstår det nye forbindelser mellom fargene, som danner viktige deler av innholdet i arbeidene. Keegan utforsker videre effektene av lys og skygge og billedflaten i forhold til rammen, ved å dekonstruere det klassiske maleriet spent opp på en blindramme.
Kristen Keegan (f. 1988 i Edmonton, Canada) bor og arbeider i Bergen. Nylige separatutstillinger inkluderer «Soft», Mikey Laundry Art Garden, Bergen (2020), «Color Gap», Studio 17, Stavanger (2019), «The urgent, slow gaze», Hordaland Kunstsenter, Bergen (2019), og «Slipping Image», c3, Melbourne (2018). Keegan er for tiden mottaker av Billedkunstnernes Vederlagsfonds ettårige stipend, og et stipend fra Canada Council for the Arts. Senere i 2021 skal hun ha separatutstilling ved det kunstnerdrevne visningsstedet Konstepidemin i Göteborg.