Wendimagegn Belete
ስንክሳር
ስንክሳር አስተጋብአ (ሰበሰበ) ከሚለው የግእዝ ቃል የወጣ ሲሆን አስተጉቡእ (ስብስብ) ማለት ነው ፡፡ ጥርቅምቅም ውጥንቅጥ የተቀያየጠ መድበል የተደባበለ ነገር ማለት ነው ።
ስንክሳር = Sinksar
Sinksar er et klassisk etiopisk manuskript, en forkortet samling av bevarte fortellinger. En bok, eller en samling bøker, som tar for seg mange tema, eller mange innfallsvinkler til ett tema, og som typisk er ordnet i forhold til den etiopiske kalender og alfabet. Et verk som fortsetter å bli skrevet.
I sin kunstpraksis tar Belete utgangspunkt i det han omtaler som tre forskjellige typer arkivmaterialer. Det første er digitale arkiver han i stor grad finner på nettet; fotografier, dokumenter og tekster. Videre er det tekstiler han samler med seg fra sitt hjemland Etiopia, ofte fra seremonielle plagg. Det siste arkivet han benytter seg av er ham selv, som bærer av historier fra sitt land, gjennom både skriftlige og muntlige fortellinger fra sin oppvekst, skolegang og fra sin familie. De forskjellige typene arkivmateriale blir sammenført, gjennom silketrykk på forskjellige typer stoff og lerret, som biter av tekstiler som sys sammen, og gjennom Wendimagegn Beletes visuelle påmalte fabuleringer og påføringer av tekstbroker på amharisk, Etiopias offisielle språk og hans morsmål.
Beletes verk fremstår som maleriske visuelle arkiver. Han bruker like gjerne symaskinen som penselen, gjennom en improvisert og intuitiv prosess for å skape en kompleks billedverden med rike referanser.
I det innerste rommet i utstillingen finner man et stort maleri, der store deler er dekket av løse lapper med diverse arkivmateriale sydd fast til lerretet under. Det er bilder, tekster, avfotograferte dokumenter silketrykket på lerret, og biter av tekstilene han tar med seg fra besøk i Etiopia. På en annen del av lerretet har han tegnet et stilisert nesehorn, med teksten «The golden Rhinoceros» påført speilvendt. Det gylne nesehorn er en 800 år gammel liten treskulptur, dekket av gull, funnet i Sør-Afrika på 1930-tallet, og som stammer fra middelaldrenes kongedømme Mapungubwe i det sørlige Afrika. Dette lille nesehornet forener to symboler på makt; nesehornet med sin fysiske styrke, og gullet, et maktsymbol. Samtidig er den et bilde på Afrikas rike og sofistikerte fortid, flere hundre år før europeerne kolonialiserte store deler av kontinentet. Et annet maleri i utstillingen, sydd sammen av ulike tekstiler og lerret, viser et silketrykket fotografi av en mann med et våpen slengt over skulderen og et mysende blikk. Belete forteller at dette er laget av et fotografi fra 1941, da krigen mot Italia var over. Italia forsøkte å kolonialisere Etiopia, og etter krigen som varte fra 1936-41 kom Etiopias soldater seirende frem etter 5 års antikolonial kamp. Slik tematiserer han Etiopias og Afrikas historie, gjennom et rikt visuelt billedspråk der han benytter seg av et vell av referanser og materialer.
Kunstnerskapet særpreges av kunstnerens ukonvensjonelle tidsforståelse; han skiller ikke mellom fortid, nåtid og fremtid, men portretterer en kollektiv, åndelig tilstedeværelse. Arbeidene samler elementer som viser både historie, kultur, nåtid og menneskelige erfaringer.
Wendimagegn Belete (f. 1986, Etiopia) bor og arbeider i Oslo. Han har fullført en MFA ved Kunstakademiet i Tromsø og studier innen kreativ skriving ved Universitetet i Tromsø (2017), samt en BFA ved Alle School of Fine Art and Design ved Addis Ababa University, Etiopia (2012). Belete har nylig deltatt i utstillinger ved Oppland Kunstsenter (2020), Akershus Kunstsenter (2018-19), Unge inviterte på LNM, Oslo (2018); Høstutstillingen (2018) og LIAF (2017). Belete hadde atelier i Oslo Rådhus 2017-2019. Han skal delta på åpningsutstillingen av Nasjonalmuseet i 2021. Samme år er han nominert til den internasjonale prisen «Future Generation Art Prize» med utstillinger på PinchukArtCentre i Kiev i 2021 og under Venezia biennalen i 2022.