Ruben Eikebø
Idiol
Ruben Eikebø jobber med en kombinasjon av figurasjon og abstraksjon, og bruker maleriet til å filtrere tankene sine. Selv ser han på abstraksjonen som en metode for å se innover i seg selv, mens figurasjonen representerer den verdenen han observerer rundt seg, og dagens medievirkelighet. Forholdet mellom det teknisk figurative og de mer intuitivt malte abstrakte delene skaper dermed en dualitet mellom et indre følelsesliv og mer konkrete refleksjoner om samfunnet.
I de figurative elementene tar han ofte utgangspunkt i fragmenter fra historien, nyhetsbildet og populærkultur; som nazi-Tysklands bokbål, IS-krigere som knuser kulturuttrykk som stammer fra oldtidens Mesopotamia, eller det forvridde menneskebildet Justin Jedlica representerer, en amerikaner som har gjennomgått utallige plastiske operasjoner for å se mest mulig ut som en menneskelig Ken-dukke. Men i grunnen ligger også et tankegods fra antroposofien. Tydeligst ser man denne inspirasjonen i maleriet med fragmenter av Menneskehetens representant, en skulptur laget av Rudolf Steiner og Edith Maryon, men kanskje ligger det også en antroposofisk holdning i de abstrakte elementene i maleriene.
I all hovedsak maler Ruben Eikebø på speil, noe som forsterker den fragmenteringen Eikebø er ute etter i sine malerier, da de umalte feltene i maleriet speiler tilskueren, rommet verket befinner seg i og landskapet utenfor vinduene.
Ruben Eikebø (f. 1988 i Ålesund) fullførte i 2018 en mastergrad fra KMD, Universitetet i Bergen. Han har deltatt på en rekke gruppeutstillinger ved bla. Bomuldsfabrikken Kunsthall, Høstutstillingen, Unge inviterte 2018 på LNM og KHÅK Kunsthall. Han har hatt separatutstillinger i Kristiansund Kunstforening og i Visningsrommet USF i Bergen. Ruben Eikebø bor og jobber i Bergen.