Hanna Roloff
Fri tid
Under projektet Fri Tid har jag funderat kring konstnärens tid och prioriteringar. Hur arbetet på studio och hemma planläggs och omstruktureras, beroende på tid och rum. Hur vardagsförändringar, såsom ett samhälle under pandemi, ekonomisk osäkerhet, expandering av familj - alla är faktorer som påverkar konstnärens förutsättningar och möjligheter. Omständigheter som har en inverkan på fri tid och fritid. Så vad händer med konsten när fri tid och fritid utmanas?
- Hanna Roloff
I utstillingen «Fri Tid» viser Hanna Roloff små og store polstrede tekstilbilder som er sydd med collage-, lappe- og applikasjonssøm. Arbeidene består av ubleket metervare og brukte tekstiler med organiske print fra hennes barndom på 1980-90-tall, som hun har samlet fra venner og familie, eller kjøpt i bruktbutikker og på loppemarkeder. Hun maler på disse med tekstilfarge som er lys- og vaskeekte; farger som legger seg inn i fibrene, og som dermed lar tekstilene beholde sin myke kvalitet. Videre klipper og komponerer hun disse fritt til bilder og collager, eller hun lar seg inspirere av et allerede eksisterende quiltingmønster. Verkene ferdigstilles med quilting gjennom de ulike lagene: fremside, polstring og bakside, som hun selv syr på maskin, eller leverer fra seg for digital maskinquilting.
Verkene er inspirert av den tekstile lappeteppetradisjonen, som kan spores langt tilbake i tid, med et bredt formål og geografisk spredning. Håndsøm var før elektrisitetens tid en viktig del av hverdagslige gjøremål på kaldere breddegrader i Norden og Nord-Amerika. Etter endt arbeid brukte man fritiden til å sy sengetepper av tøystykker som var tilgjengelig. Teknikken kom til de skandinaviske landene i forbindelse med at utvandrerne kom tilbake fra opphold i Nord-Amerika på 1880- og 90-tallet, og etter hvert som lappetepper ble mer vanlig, erstattet de ofte vevde sengetepper. Med industrialiseringen endret motivasjonen til å lage håndlagde lappetepper seg fra nødvendighet til å bli en hobby.
Kunstneren Sonia Delaunay sydde i 1911 sitt aller første lappeteppe til sønnen, med inspirasjon fra sin russiske barndom. Paul Klee besøkte familien Delaunay ett år senere, og lot seg inspirere av lappeteppet i sine akvareller. I senere tid valgte kunsthistorikere å ekskludere lappetepper og quilting fra kunsthistorien, fordi brukskunst ikke ble ansett som kunst. Sammenlignet med maleri er dokumentasjonen av lappetepper og relaterte teknikker mangelfull, da den ble sett på, og fremdeles regnes som kvinnesyssel.
Utstillingen er støttet av: Norsk Kulturråd, Billedkunstnernes Vederlagsfond, Oslo Kommune og Nordisk Kunstnersenter Dale.
Hanna Roloff (f. 1985, Växjö, Sverige) bor og arbeider i Oslo. Hun jobber hovedsakelig med tekstilbilder av malte og plantefargede tekstiler, gjennom teknikkene collage- og applikasjonssøm. De ofte abstrakte verkene er farge- og formundersøkelser, og henter inspirasjon fra naturen og den kvinnelige kunstkanon. Roloff har bland annet vist arbeider på Høstutstillingen (2017), Unge Inviterte på LNM (2018), og senest RAM galleri (2020). Utstillingen på LNM er kunstnerens første separatutstilling etter endt utdanning. Kommende separatutstillinger er KÖSK galleri (2021) og Soft galleri (2022).