Kari Brit Kjerschow
"Han ble stående og se på henne og tenke hvor rart det var at solen på øyelokkene ikke vekket henne"
Kari Brit Kjerschow (1966) gikk ut fra Statens Kunstakademi i 1997 og har siden hatt flere utstillinger rundt i Norge, blant annet på Kunstnerforbundet i Oslo, Ålesund Kunstforening og Galleri Brandstrup i Oslo og Stavanger. Hun er representert i flere store samlinger blant annet Statoil og advokatfirmaet Selmer.
Kjerschow har i hele sin karriere hatt maleriet som sitt hovedmedium.
- Bildene på utstillingen er små historier, og alle historiene handler om å se. Det er farge, sanselighet og blikk som motiverer meg til å male og som styrer valgene av motiv, sier Kjerschow om bildene på utstillingen.
Kjerschow henter sine motiver fra film, fotografier og kunst. Hun transformerer inntrykkene til maleri og er opptatt av at hvert bilde skal ha sin egen identitet. Hun har hentet motiver fra filmer av Jean-Luc Godard, Maya Deren, Michelangelo Antonioni og Man Ray, samt fra verk av Simryn Gill og Florian Maier-Aichen.
Denne arbeidsmåten er i følge Kjerschow nyttig for å kunne skape en harmonisk balanse mellom egen personlig historie og vårt vestlige kollektive kulturelle bakteppe med maleriet som medium.
Utstillingen er tenkt å være et utvalg enkeltverk, men også en syntese av historier, blikk, energier, farger, stemninger, kvinner og vann.
Utstillingen følges av en ny katalog med et utvalg av Kjerschows kunst og med en tekst av kunsthistoriker Wenche Volle.
Tittelen på utstillingen er hentet fra romanen Edens hage av Ernest Hemingway