Apichaya Wanthiang
Drivved og spøkelsesjegere
Jeg hører på nyhetene at vannet har steget. Det har oversvømt jordene, bedervet risen. Jeg ser for meg hvordan det må være. Å se på at det skjer og være maktesløs. På avstand vet jeg egentlig aldri hva som skjer. Selv om vi nå har internett er vi ikke vant med å kommunisere mye. Jeg prøver å forestille meg steder rundt i verden som har blitt oversvømt, alle sammenkoblet i en sårbar økologi. Jeg bekymrer meg for om dette er utstrekningen av mitt engasjement.
Frenetisk søker jeg på nettet etter bilder. Forsøker å fatte følgene av flommen. Både der du er, og ellers. Jeg finner en overflod av billedmateriale. Skitne toner av grønt og brunt -- de blodrøde gatene i Dhaka. Samtidig vakre og skrekkinngytende. Maler-hjernen min ser på bildene og ser himmelen og hustakene reflektert, mangefargede gjenstander som flyter forbi, lys som brytes. Men hva ligger under disse leirete overflatene? Gjennom å male tvinges kroppen min til å ta del i abstrakte bevegelser som ikke er mine egne. Forsøker å agere en strømning, gå inn i en flyt, å nærme meg deg.
For utstillingen Drivved og spøkelsesjegere har Apichaya Wanthiang benyttet visuelt kildemateriale fra oversvømmelser og flom som grunnlag for sitt arbeid. I tillegg til at dette bakgrunnsmaterialet er brukt som konkrete motiver er flombegrepet utforsket i overført betydning. Implikasjonene av værfenomenet i en global klimasammenheng knyttes opp til hennes egen bakgrunn som verdensborger med utspring i Thailand, oppvekst i Belgia og utdannelse i Brussel og Bergen.
Simultant svever hun mellom vår egen virkelighet; med overfladisk og akademisk berøring av klimaendringenes destruktive konsekvenser, og realiteten på bakken i det rurale Thailand – hvor hennes familie er prisgitt naturens stadig mer lunefulle temperament for ris-avlinger og føde.
Arbeidenes dualitet i forhold til estetikk, innhold, dramaturgi og identitet er noe av nøkkelen til deres kraft og umiddelbarhet. Drivved og spøkelsesjegere utspiller seg som en personlig, malerisk drømmefortelling som transcenderer det subjektive og etablerer et konkret rom for ettertanke over vår tids problemstillinger i lokalt og globalt perspektiv.
Les anmeldelse av Wanthiangs utstilling i Morgenbladet her.
Apichaya Wanthiang (f. 1987, Bangkok) arbeider med temaer som oppvekst, identitet og miljø ved å undersøke og bearbeide omgivelsene vi omgir oss med: arkitektur, objekter og strømninger tegner omriss av menneskene som interagerer med dem. Wanthiang har sin bachelor-grad fra LUCA School of Arts i Brussel og MFA fra Kunsthøgskolen i Bergen. Hun har vært bredt utstilt i Norge og utenfor, blant annet ved Bergen Kunsthall, Kunstnerforbundet, Taipei Performing Arts Center og Martin van Blerk Gallery (Antwerpen). Hun har kommende separatutstillinger ved UKS (2018) og Heimdal Kunstforening (2019) og deltar i gruppeutstillinger ved Hordaland Kunstsenter (2018) og Louise Dany (2018/19).