Miles McAlinden
Adventures in Pictorial Space
Utstillingsåpning torsdag 17. oktober 2024, kl. 18-20 (NB! Nye utstillinglokaler i Rådhusgata 25b)
Miles McAlinden omtaler seg som en konseptuell abstrakt ekspresjonist. Han er født, oppvokst og utdannet i England, men har bodd og virket det meste av sitt voksne liv i Norge. Han er muligens den første kunstneren i Norge som jobbet konseptuelt med maleriet. Allerede på 1960-tallet inkluderte han tekst i sine malerier, som setningen: Things out of sight still exist - variasjoner over denne teksten går fortsatt igjen i hans malerier.
Utstillingstittelen «Adventures in Pictorial Space» viser til at det er billedrommet han utforsker, eller hva et maleri er. Tradisjonelt består et maleri av en blindramme, et lerret og maling. En blindramme er i de fleste tilfeller en treramme som lerretet er spent rundt, men som ikke synes når maleriet henger på veggen. McAlinden omtaler blindrammen som maleriets skjelett, mens lerretet er huden.
Med en leken og humoristisk holdning utforsker han maleriets bestanddeler. Ved å skjære i blindrammen og lerretet, og vri dem, blir blindrammen ikke lenger bare en usynlig struktur, men et visuelt element i noe som nærmer seg et skulpturelt objekt. Eller han velger å montere verket slik at det stikker ut fra veggen, slik at baksiden av maleriet blir visuelt like viktig som det som normalt er maleriets forside.
Penselstrøk blir sett på som et essensielt element av et tradisjonelt maleri, og i flere verk lar han penselstrøket spille hovedrollen, som i «A Brushstroke Trying to Escape its Pictorial Space»; et penselstrøk i svart, som virker å ha vært påført lerretet med stor kraft og hurtighet, med det resultatet at det strekker seg utenfor lerretet og opp på billedrammen.
Selve malingen reduserer han for det meste til ren farge, og mange verk går i svart-hvitt eller gråtoner - som i «When in doubt, use grey». Han er altså ikke en utpreget kolorist. Men i stedet leker han seg med penselstrøket som konsept. I noen verk perforer han lerretet med kniv, det kan være en stol, et penselstrøk eller en tekst; han tegner i lerretet, ikke på det. Han dekonstruerer altså maleriet, han vrir og vender på det og gjør bestanddelene av maleriet til motiv.
___________________________________________________________
Miles McAlinden (f. 1937 i Goole, England) har hatt en lang karriere med bred utstillingsvirksomhet, med 24 separatutstillinger og 45 gruppeutstillinger på sin CV. Noen høydepunkter er separatutstillinger ved Kunstnernes Hus (1982), Trondhjems Kunstforening (1986), Galleri LNM (1980, 1988), Tegnerforbundet (1993), og Hordaland Kunstsenter (1996) for å nevne noen. I perioden 1973-1994 deltok McAlinden 7 ganger på Statens Kunstutstilling, Høstutstillingen. Han deltok i 1959 og 1961 på den årlige gruppeutstillingen «Young Contemporaries» ved R.B.A Gallery i London. Utgaven i 1961 er blitt stående som den mest ikoniske da den markerte starten på britisk popkunst.
McAlinden har også i store deler av sin karriere undervist på kunstskoler og kunstakademier i England, Finland, Sverige og Norge. Han er utdannet ved Leeds College of Art (1955-1959) og Slade School of Fine Art, University College London (1959-1961). McAlinden bor og jobber i Flesberg og Oslo.