Øystein Aasans arbeid med maleri er ofte satt i sammenheng med andre medier som collage, skulptur og arkitektur, og presenteres ofte som installasjoner. Aasans arbeid peker alltid tilbake til hans arkiv, som samtidig er en skulptur; “Never Ending Memory”, påbegynt i 2005. Tematisk blir ofte hukommelse bearbeidet via ulike verk-grupper.
I Aasans tidligere verk satt han ofte søkelys på det modernistiske griddet, eller rutenettet, inspirert av en artikkel av Rosalind Krauss «The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths», som han bevisst feil-leste, for så bokstavelig å teste ut hennes påstand om at rutenettet er ugjennomtrengelig for språk. De senere år har maleriet tatt en mer og mer fremtredende rolle i Aasans praksis.
Øystein Aasan (1977), er utdannet billedkunstner ved Kunsthøgskolen i Oslo og bosatt i Berlin. Siden 2004 har han gjort en rekke utstillinger i inn og utland. Institusjonsutstillinger omfatter blant annet; Kunsthalle Lingen; Astrup Fearnley Museum of Art, Oslo; Momentum Biennale, Moss; Migros Museum, Zürich; Kunstverein Arnsberg; Liverpool Biennale; Sørlandets Kunstmuseum og Nasjonalmuseet, Oslo. I tillegg til solo og gruppe utstillinger ved: Galeria Enrico Astuni, Bologna; C24 Gallery, New York; RH Contemporary, New York; PSM, Berlin; LAUTOM, Oslo og Galerie Katharina Bittel, Hamburg. Aasan har publisert essay og kritikker i en rekke internasjonale magasiner.