Lars Monrad Vaage
Lars Monrad Vaage

Lars Monrad Vaage er født i Oslo i 1973, men etter endt utdannelse bodde han flere år i Berlin, før han flyttet til Ål i Hallingdal. Der har han verksteder til arbeidet med maleri, tegning og grafikk – og skog, fjell og vidde tilgjengelig for utendørs filmprosjekter.

Han jobber ofte tematisk med sine serier og et tema som er behandlet i ett medium kan etter lang tid dukke opp igjen i et annet. På den måten får motivene og temaene en eksistens utenfor de forskjellige medienes overflater. I Monrad Vaages tidligere malerier jobbet han ofte med komplekse motiver som fortalte historier om autonomi og ideelle situasjoner, og gjennom det også om kunsten og maleriet. De siste årene har kunstneren arbeider blitt mer realistiske i den forstand at motiver som tidligere kun var fremstilt i maleri eller tegning, har blitt virkeliggjort gjennom filmer.

Filmen Vinternatt (2018), sist vist på Kunstnernes Hus i 2019, er den andre filmen i hans serie av filmer basert på et tidligere maleri med samme tittel. Vinternatt foregår midtvinters og hele handlingen fortelles gjennom lysvirkninger. Snøkrystaller glimrer som et hav av diamanter når månen kommer frem bak skyene, mens hele motivet forvandles til en monokrom flate når tåken kommer drivende.

Lars Monrad Vaage har utdannelse fra National Academy of Fine Arts i Helsinki, Kunstakademiet i Oslo, og Statens håndverks- og kunstindustriskole i Oslo.

Det siste tiåret har Vaage stilt ut mest i Norge og Tyskland, på steder som Teknisk Museum (Oslo), Galerie Knust & Kunst (München), Galleri Riis (Oslo), Kunstnernes Hus Kino (Oslo) og Momentum (Moss).


For å virkeliggjøre motivet fra «Ildkuletegningene» (2005-2006) bygget Lars 			Monrad Vaage en trebuchet som skjøt ildkuler. Her fra klargjøringen av trebucheten før. Foto: Colin Eick
  • Lars Monrad Vaage
  • Lars Monrad Vaage
  • Spenner Opp
  • For å virkeliggjøre motivet fra «Ildkuletegningene» (2005-2006) bygget Lars Monrad Vaage en trebuchet som skjøt ildkuler. Her fra klargjøringen av trebucheten før.

I Solslyng (2016) ble det gjort gjentatte forsøk på å skyte solen tilbake opp på 		himmelen etter solnedgang i en kamp mot solnedgangen og tyngdekraften.
	Filmen er blant annet vist på Teknisk Museum og på Kunstnernes Hus Kino.
 Foto: Colin Eick
  • Lars Monrad Vaage
  • Lars Monrad Vaage
  • Trebucheten
  • I Solslyng (2016) ble det gjort gjentatte forsøk på å skyte solen tilbake opp på himmelen etter solnedgang i en kamp mot solnedgangen og tyngdekraften.

    Filmen er blant annet vist på Teknisk Museum og på Kunstnernes Hus Kino.

I 2005 og 2006 tegnet og malte Vaage en serie bilder av en ildkule i stormfullt 		hav. Gjennom bruk av en mengde romantiske virkemidler; ild, røyk, store bølger og 			dramatisk himmel, er det ikoniske motivet et utrykk for aggresjon, frustrasjon og lidenskap.
	Et utvalg av tegningene skal stilles ut på visningsstedet Hermetiske Skygger høsten 2021. Foto: Vegard Kleven
  • Lars Monrad Vaage
  • Lars Monrad Vaage
  • Ildkuletegningene
  • Oljepastell på papir
  • 28cm x 32cm
  • I 2005 og 2006 tegnet og malte Vaage en serie bilder av en ildkule i stormfullt hav. Gjennom bruk av en mengde romantiske virkemidler; ild, røyk, store bølger og dramatisk himmel, er det ikoniske motivet et utrykk for aggresjon, frustrasjon og lidenskap.

    Et utvalg av tegningene skal stilles ut på visningsstedet Hermetiske Skygger høsten 2021.

Gjennomgående i Vaages tidligere malerier var komplekse motiver som fortalte 				historier om autonomi og ideelle situasjoner, og gjennom det om kunsten og maleriet. Her 		«Vedaggregat» (2012), olje på lerret, 204cm x 237 cm. Lyspærene i maleriet som gjør 			motivet synlig 	for betrakteren er bildets tema: Et aggregat drevet av ved lager strøm som 		gir arbeidslys til en arbeidsplass uten opplagt samfunnsmessig nytteverdi. Motivet 			kan sees som en referanse til både Caravaggios bruk av lys og til verk som Bruce 			Naumans «Pay attention motherfucker».
  • Lars Monrad Vaage
  • Lars Monrad Vaage
  • Vedaggregat
  • 2012
  • Olje på lerret
  • 204cm x 237cm
  • Gjennomgående i Vaages tidligere malerier var komplekse motiver som fortalte historier om autonomi og ideelle situasjoner, og gjennom det om kunsten og maleriet. Her «Vedaggregat» (2012), olje på lerret, 204cm x 237 cm. Lyspærene i maleriet som gjør motivet synlig for betrakteren er bildets tema: Et aggregat drevet av ved lager strøm som gir arbeidslys til en arbeidsplass uten opplagt samfunnsmessig nytteverdi. Motivet kan sees som en referanse til både Caravaggios bruk av lys og til verk som Bruce Naumans «Pay attention motherfucker».

Lars Monrad Vaage
  • Lars Monrad Vaage
  • Lars Monrad Vaage
  • Vinternatt
  • 2006
  • Olje på lerret
  • 115cm x 160cm
Vinternatt er den andre filmen i Lars Monrad Vaages serie av filmer basert på tidligere 			malerier. Vinternatt foregår midtvinters og hele handlingen fortelles gjennom lysvirkninger. 		Snøkrystaller glimrer som et hav av diamanter når månen kommer frem bak skyene, og 			hele motivet forvandles til en monokrom flate når tåken kommer drivende. Sivilisasjonen 		og språket overvinnes av naturfenomenenes sensuelle overflater, og som i et hedensk 			ritual åpnes en verden av myk og høflig anarkisme.
  • Lars Monrad Vaage
  • Lars Monrad Vaage
  • Vinternatt
  • 2018
  • 4K Cinemascope, stereo, 12 min, sømløs loop
  • Vinternatt er den andre filmen i Lars Monrad Vaages serie av filmer basert på tidligere malerier. Vinternatt foregår midtvinters og hele handlingen fortelles gjennom lysvirkninger. Snøkrystaller glimrer som et hav av diamanter når månen kommer frem bak skyene, og hele motivet forvandles til en monokrom flate når tåken kommer drivende. Sivilisasjonen og språket overvinnes av naturfenomenenes sensuelle overflater, og som i et hedensk ritual åpnes en verden av myk og høflig anarkisme.

Et utdrag av storyboardet fra prosessen med Vaages siste film, «Marthasykkeltiurbil», viser 	hvordan tegning, maleri og film brukes som likeverdige verktøy for å synliggjøre motivet. 
	Filmen har premiere på Kunstnernes Hus Kino søndag 24. oktober. Marthasykkeltiurbil er 		en sorthvitt stumfilm med firhendig komposisjon for kirkeorgel som lydspor.
  • Lars Monrad Vaage
  • Lars Monrad Vaage
  • Marthasykkeltiurbil (Storyboard)
  • Et utdrag av storyboardet fra prosessen med Vaages siste film, «Marthasykkeltiurbil», viser hvordan tegning, maleri og film brukes som likeverdige verktøy for å synliggjøre motivet.

    Filmen har premiere på Kunstnernes Hus Kino søndag 24. oktober. Marthasykkeltiurbil er en sorthvitt stumfilm med firhendig komposisjon for kirkeorgel som lydspor.