Bjørn Båsen
Ghosts
I utstillingen «Ghosts» presenterer Bjørn Båsen en serie skulpturelle malerier, og tegninger, basert på noen av hans kunstneriske idoler.
Arbeidene er tilegnet Peter Tsjaikovskij, Marquis de Sade og H.P. Lovecraft som alle har vært med på å forme hans visuelle og idemessige utvikling. Båsen har hentet inspirasjon til utstillingskonseptet fra komponisten Edgar Elgars symfoniske verk, ”Enigma-variasjonene”. Orkesterverket besto av flere deler med utgangspunkt i personer i hans omgangskrets. Utstillingstittelen viser til en slags åndelig tilstedeværelse og påvirkning.
Arbeidene er konstruert som malerier i form av skap som kan åpnes og lukkes. Motivene i de ulike lagene av verkene danner fortellinger, som sammen med publikums egen interaksjon kan gi en nær dramatisk opplevelse. Båsen bruker ordet kabinett om arbeidene, noe som refererer til raritetskabinettene som ble spesielt populære på 1600-tallet. Spenningsforholdet ligger i utside versus innside, fasade versus innhold. Kabinettene er utformet slik at utsiden forholder seg til maleriene og temaet på innsiden av dørene. Det narrative står sentralt i prosjektet, ved at hvert verk forteller en historie med både tydelige og skjulte elementer som oppfordrer publikum til å lete etter egne meninger eller «løsninger». Vakre overflater kan åpnes opp for å blottlegge underliggende underlige og dystre scener. Dette skaper en spenning mellom det synlige, det delvis skjulte og det lukkede.
Kabinettene er utført i tre, gesso og MDF. Utsidene er dekket med bladgull, slagmetall, ådringsteknikker eller annen overflatedekor, mens innsiden består av oljemalerier med elementer fra illusjonsmaling og trompe-l'oeil. Båsen ser på prosjektet som en videreutvikling av tradisjonen med å bruke maleriet som illusjonsverktøy, som ofte skaper et overraskelsesmomentet for betrakteren.
I tillegg til kabinettene har Båsen laget en serie tegninger med historier bundet opp til de valgte personlighetene. Tegningene er formet som tegneserier hvor Båsen plasserer seg selv parallelt med sine forbilder og skaper slik en personlig kobling til sine kunstneriske idoler. Ved å gjøre dette utforsker Båsen det udefinerbare som oppstår mellom kunstner, praksis, verk og betrakter.
Bjørn Båsen (f. 1981) er utdannet ved The Arts institute at Bournemouth (BA) og Kunstakademiet i Oslo (MA). Båsen har stilt ut i en rekke gallerier og institusjoner, nå sist i QB og Blomqvist (2019), Blaafarveværket, Modum (2018), BGE Contemporary, Stavanger (2018), Nordnorsk Kunstmuseum (2017), Galleri Brandstrup (2017, 2013, 2011, 2009), Haugar Kunstmuseum (2013), Soft, Oslo (2009), Astrup Fearnley Museet (2008). Båsen er innkjøpt av en rekke private samlinger som Astrup Fearnley Museet, Nordnorsk Kunstmuseum, Equinor og DNBs kunstsamling.