Margareta Bergmans bakgrunn innen maleri og tekstil gir hennes fotografiske arbeid et særpreget fysisk nærvær. I sitt arbeid tøyer hun definisjonen av mediet gjennom å la flere teknikker krysse hverandre. Hun lager bilder som ikke lett lar seg oversette til språk. Bergmans motiver viser ofte en slags tilsiktet feilgrep som overrasker og som kan virke like diffuse som umiddelbare.
”Mitt arbeid preges av improvisert kontinuitet. Jeg veksler mellom distraksjon og konsentrasjon, rastløshet og tålmodighet, i en undring over alt som ligger og flyter rundt oss. Intensjonen er å snu den forutinntatte forståelsen, komme bort fra det refererende, være utenfor språkets innlærte apparat og kommunisere på en annen frekvens.
En hyllest til ubestemmeligheten: Jeg slipper taket og gir plass til betrakteren å lete videre.
” - Margareta Bergman
I utstillingen «Hemmlighetstilstanden» vist på Trafo Kunsthall i 2017 søkte kunstneren mot en posisjon i sine verk hvor det tillærte blikket og dets assosiasjonsrekker ble kortsluttet. I denne posisjonen oppstår motiver på grensen mellom lek og alvor. Bilder som taler om, forbi og til hverandre. Bergmans arbeid er en stadig undersøkelse, en måte å begynne på nytt, med forvirring som metode.
I den siste tiden har Bergman vært interessert i å skape en slags syntese mellom fotografi og maleri. Resultatet av denne utprøvingen vil vi få se i den kommende utstillingen i LNM.
Margareta Bergman (f. 1955) er utdannet ved Konstfack i Stockholm, SHKS og Statens Kunstakademi. Hun har hatt en rekke utstillinger blant annet ved Kunstnerforbundet, Trafo Kunsthall, Lillehammer Kunstmuseum, Galleri F15, Fotogalleriet og Kunstnernes Hus. Bergmann er innkjøpt av Nasjonalmuseet, Norsk Kulturråd, Telenors Kunstsamling og KORO. Hun har også publisert flere kunstbøker.