Bjørn Båsens kunstnerskap er unikt mangeartet. Han uttrykker seg innen en rekke teknikker og inviterer oss inn i en egen verden full av referanser som viser til både fortid og fremtid, eventyr og realisme.
Selv om uttrykksformen til Båsen er naturalistisk er det ikke det virkelighetsnære som kjennetegner verkene. De gjengir motiver som er familiære, men hvor det alltid er noe som skurrer under overflaten; noe som trekker blikket og tankene videre. Båsen bygger bevisst på omfattende personlige mytologier i sine arbeider. Han har lenge jobbet med å sammenstille kunsthistoriske- og litterære referanser, dekadanse og kitsch i en kombinasjon av både konseptuelle og visuelle ideer. Hans estetiske språk refererer til rokokkostil, romantikk og borgerskapsestetikk. I de senere år har også science fiction og weird fiction* fått større plass i mytologien og gitt en ytterligere dimensjon til verkene som passer godt i Båsens visuelle verden.
Bjørn Båsen skiller seg ut i sammensetning av motiver og teknikk, men også i selve håndverket. De håndlagede elementene er viktige for arbeidet og yter en taktil kvalitet som bærer i seg hans egenartede preg. De peker tilbake til historiske håndverkstradisjoner og gir objektene en dyrebar karakter som også er bundet til en viss dekadanse.
I Båsens «porselensmalerier» kommer kunstnerens evne til å utnytte seg av skjønnhetsbegrepets forførende kraft godt til syne. Publikum blir dratt inn i verkets delikate og vakre overflate for så å oppdage den underliggende uhyggen som lurer i bakgrunnen i form av krigs- og torturscener. Dette skaper en spenning mellom det synlige, det delvis skjulte og det lukkede - strukturer som Båsen har trukket ennå lenger i verkene som skal vises i LNM.
* Litterær sjanger om gjenferd, vampyrer og varulver som oppstod på sent 1800-tall, med forfattere som Edgar Allan Poe, Bram Stoker og H.P. Lovecraft som kjente
Bjørn Båsen (f. 1981, Eggedal) er utdannet ved The Arts institute at Bournemouth (BA) og Kunstakademiet i Oslo (MA). Båsen har stilt ut i en rekke gallerier og institusjoner, blant annet, QB (2020), Olje og Begjær, QB og Blomqvist (2019), Blaafarveværket, Modum (2018), BGE Contemporary, Stavanger (2018), Nordnorsk Kunstmuseum (2017), Galleri Brandstrup (2017, 2013, 2011, 2009), Haugar Kunstmuseum (2013), Soft, Oslo (2009), Astrup Fearnley Museet (2008). Båsen er kjøpt inn av en rekke private samlinger samt Astrup Fearnley Museet, Nordnorsk Kunstmuseum, Equinor og DNBs kunstsamling.