Det sterke, grafiske aspektet er det første som slår en i møte med Anette Dales arbeider. Her er det snakk om et «binært» forhold mellom lys og skygge, som hun selv uttrykker det. De sort/hvite fjellformasjonene omhylles av flate felter av klare, sterke farger som står i kontrast til dybdevirkningene i landskapet.
Og det er nettopp landskapet som har vært fokuset gjennom Dales kunstnerskap. Ved bruk av reduksjon og distanse søker hun å finne noe essensielt og uberørt i landskapene hun behandler. Dale, som er entusiastisk fjell- og isklatrer i tillegg til å kjøre randonee og langrenn, henter motivene til sine verk fra egne turer til fjelltopper i inn- og utland.
Tidligere har hun arbeidet med en omfangsrik behandling av landskapet - gjerne sett gjennom prismer som tidlige TV-spill, film og fotografi. Koblingen til populærkulturen har da satt tydelige avtrykk, for eksempel i hennes Super Mario-bilder, hvor motivets hardkornede pixelering har blitt møysommelig gjenskapt i maleriets format.
Slik tegne- og malekunsten ble snudd på hodet av oppfinnelsen av sentralperspektivet, undergikk datagrafikken en revolusjon i overgangen fra to til tre dimensjoner på den flate skjermen. I denne overgangen var det en utvikling fra det enkelte pixel - de firkantede prikkene som danner bildene på digitale skjermer - til polygoner som byggestein for bildet som ble formidlet. En lignende utvikling har også Anette Dales verker gjennomgått:
Hennes senere arbeider er preget av en «høyere oppløsning,» hvor detaljrikdommen i motivene er mer finkornet. Men fremdeles bærer de preg av å være bygget opp av et underliggende system, en fasettering som gir dem et særpreget uttrykk.
Anette Dale (f. 1980) er utdannet med Diplom fra Statens Kunstakademi i Oslo i 2006. I tillegg til en rekke gruppeutstillinger har hun hatt separatutstillinger bl.a. ved Akershus Kunstsenter, Arendal kunstforening og Lørenskog kunstforening. Ved siden av private samlinger er hun også representert i Bergen Kommunes samling. Dale bor og arbeider i Oslo.